Tuesday, October 12, 2010

Makan-Makan

Dalam masa dua minggu ni, dah dua kali kami menjemput tetamu ke rumah, untuk aktiviti makan-makan iaitu pada 4hb October 2010 atau 25 Ramadhan 1431 semperna sambutan Hari Raya Aidilfitri dan 11hb October 2010 (semalam) program kekeluargaan.

4hb lepas jemputan makan-makan untuk kawan-kawan sepejabat dan sahabat terdekat .Spesifikasi “dekat” disini adalah “dekat” dengan rumah atau dekat dengan hati. Paling dekat dengan rumah adalah Marwati. Marwati adalah kawan baik saya semenjak darjah satu. Kami sekelas sampai ke tingkatan 3. Manakala sahabat yang  jatuh dalam category dekat dengan hati adalah Salwani. Kawan sebilik masa belajar di UTM Skudai.

Mr.Somi kata, tema raya mesti ada nasi impit, kuah lodeh dan soto. Ok!! I follow u lah abang… So Menu hidangan saya adalah Air Anggur, Ayam Bakar, Nasi minyak, Nasi Impit, Kuah Lodeh, Soto Ayam with pergedel, Kek Gulung, dan Buah-buahan. Manakala Popia Goreng ditaja oleh Marwati dan Lengkong Merah ditaja oleh Noraznina Erpan.

Sambutan tetamu kepada AYAM BAKAR kami sangat-sangat menggalakan. Kami bakar 3 ekor saja. Saya orang terakhir yang menjamah makanan. Nasib saya baik sikit bila masih lagi dapat dan sempat merasa ayam bakar saya barang seketul saja.. Soto saya pon sangat laku. Sampai kesedutan terakhirlah orang kata. Sayang seribu kali sayang, kuah lodeh saya tak berapa memberangsangkan sambutannya. Kata mereka sedap tu sedap tapi tak nak makan lemak-lemak. Ok!! Saya lupa semua orang nak berdiet ye apatah lagi di akhir minggu syawal. Hahha.. Apa-apa pon saya sangat seronok bila semua orang happy dengan hasil tangan saya. Alhamdulillah.

Memandangkan Abang saya dan isterinya pulang ke Malaysia untuk meraikan perkahwinan kakak iparnya pada 10 October 2010 yang lepas, semasa kenduri perkahwinan hampir sampai ke penghujungnya, mr.Somi sempat mempelawa abang saya sekeluarga datang ke rumah untuk program makan-makan dalam tema kemesra-mesraan kekeluargaan semalam. Majlis ramah mesra ini dihadiri oleh 4 pasangan iaitu, mak dan ayah saya, abang dan kakak ipar, makcik Jamilah dan pakcik Tumian (my SIL’s parents) dan Kak Rapeah & Mr. Kamal (si pengantin baru).

Menu saya kali ini… masih AYAM BAKAR. Mr.Somi kata Killer Product! Oh OK… yang pasti saya hanya memerap ayam, mr.SOmi yang bertungkus lumus membakar ayam sambil sebelah tangan lagi bergayut di telepon. Hmmm….

Menu kali ini lebih ringkas dan lebih kepada Western gaya MALAYSIA. Hidangan saya adalah. AYAM BAKAR, Coselow, Potato Salad, Nasi Udang, dan Buah Oren, Lengkong AZNINA ERPAN dan Sagoo Gula Melaka sebagai pencuci mulot dan manisan.  
Sekali lagi Alhamdulillah, semua makanan saya habis… mereka makan bertambah-tambah. Alhamdulillah. Mereka kata AYAM BAKAR saya best..

Memandangkan tetamu saya sepanjang dua minggu ini asyik sibuk meminta resepi AYAM BAKAR saya, disini saya tempekkan resepi AYAM BAKAR tersebut. Kepada yang dah rasa… Thanks sudi makan makanan saya. Kepada yang belum sila lah masak sendiri. 

AYAM BAKAR (SUKATAN IKUT SELERA SENDIRI)-Untuk 10 orang makan

  • Daging Ayam 2 Ekor
  • Halia 2 Buku yang besar (Bahan PALING WAJIB ada!, untuk lembutkan ayam + bagi bahan perapan masuk ke dalam daging. Lagi banyak halia, lagi naik rasa)
  • Mayonise lebih kurang separuh balang atau 5 sudu makan. 
  • Sos Cili sebotol
  • Kicap Manis Cair  lebih kurang secawan. Kalau kurang boleh tambah 
  • Sos Tiram  dalam 2-3 sudu je takut nanti over masin
  • Serbuk Cili 2 peket kecik.(Kalau nak pedas letak banyak-banyak, pasti terangkat punya)


Cara-cara

  1. Gaul semua bahan perap, kacau rata hingga sebati
  2. Masukkan Ayam. 
  3. Perap semalaman atau paling kurang, 2 jam.
  4. Bakar Ayam atas api
  5. Baki bahan perap, curah atas kuali panas, masak hingga menggelegak untuk dijadikan gravy.

3 comments:

  1. fuyo ajen! hakcipta terpelihara ni!! ;) thanksomuch dear for your hospitality. we really enjoyed the fiesta. nnt kita jumpa lagi k?

    ReplyDelete
  2. yes!! setelah sekian lama buat R&D dalam pencarian AYAM BAKAR best.. hehhe... Seronok korang datang!! Harap2 lepas ni bole buat lg... maybe next time kita masak sama2 pula :P

    ReplyDelete
  3. insya Allah! kena belajar baking semestinya!

    ReplyDelete