Saturday, October 30, 2010

Hate + Love

Since my D dah start mengOS je skarang ni... so i have enought time to back to my hobby- novel reading. Dulu saya suka baca novel yang berat-berat, novel kreatif, yang ceritanya pasal life style, politik, social ekonomi. Macam cerita Lasykar Pelangi, Imam etc.  Tapi semenjak kerja saya pon dah kena fikir yang berat2, saya tak rasa saya enjoy nak baca buku-buku macam tu. Saya jadi makin tension tahap dewa Langit ke LAPAN. jadi saya perlu beralih ke buku-buku yang light and easy....

Korang penah dengar Hlovate? So far this year saya dah baca 3 novel yg ditulis oleh Hlovate (bukan this year la.. actually for this 5 months) iaitu Versus, Tunas dan Aa+Bb... Best, gaya bahasa santai, cerita catchy... and all of them pasal Hate + Love.. = Hlovate!!

Dari sudut pandangan saya selepas membaca la:



VERSUS punya ceta pasal macam mana nak jadi baik. Nak transform daripada budak backstreet to pure Islamic life. Memang susah... Bukan saja nak jadi baik.. tapi terbaik. Kita rasa kita da cukup baik. Tapi sebenarnya berapa percent je la perkara yang kita buat sekarang ni yang boleh dikatakan "Baik".. Dalam cite ni pasal wasiat dan cinta.. orang sanggup berubah. Berubah untuk menjadi yang lebih baik. Tapi perubahan tu bukan kerana wasiat & cinta tapi berlandaskan kerana Allah... means that back to basic. Kalau kita nak berubah. Berubah untuk tuhan, untuk diri kita sendiri, ikhlas. jadi perubahan yang kita buat tu kekal... Memang insaf gila. Hati kena tegar, banyak dugaan yang perlu kita tempoh.. Hmm bila habis baca terus bercite2 nak jadi baik... InsyaAllah... AKAN Berusaha menjadi lebih baik dari sehari ke hari... 



[TUNAS] brings back memories to zaman high school. Hmmm... pasal cite budak2 masa kat Kolej, macam2 tricks, ada je benda nak buat, kena kan orang, payback!! Kena tangkap dengan cikgu disiplin, pecah bilik HEM... Hahhha... mmg ingat balik zaman sekolah macam mana... Nakal tak hengat dunia.. tapi di balik kenakalan tu.. boleh je kan pegang jawatan besar dalam sekolah.. MPP + Prefects... Aiseh... Memories oh memories... I miss that moments!!!



Aa+Bb, perkahwinan yang diatur keluarga antara seorang Doctor dan seorang Engineer... tak semudah fomula mathematic Aa+Bb= Aman Bahagia!! (",) Kool!! Hehhe.. kalau korang baca tunas, korang faham kenapa dalam cite Aa+Bb ni macam susah sangat sang isteri nak terima si hubby. Masing2 ego, jadi sape yang rugi??? mereka jugak la...

Saya bukan seorang pengulas buku yang baik. Juga bukan seorang pengkritik yang baik... Jadi kesimpulan nya buku ni... erm best gile. Relax!! Boleh baca banyak kali pon tak boring...

Ada 3 lagi tulisan Hlovate yang saya tak baca lagi. Tapi relax jap sebab Hlovate punya gaya bahasa sama je dalam setiap novel-novel dia. Jadi saya nak buang dulu cite-cite catchy Hlovate dalam kepala saya, so skarang saya beralih ke penulis novel lain dulu....


:P Sekarang saya tengah baca Jaja & Din... Jaja & Din ni... ditulis oleh Noor Suraya, pasal Jaja seorang budak perempuan yang action n tak percaya pada cinta and couple2 ni tetiba jatuh hati dengan seseorang yang hanya dilihat di dalam sekeping gambar yang diambil oleh kawannya semasa berhenti kat trafic light sebab lampu merah masa on the way back to hometown.. Jaja mencari "Dia" yang digelar Uztaz M (Since mamat tu pakai kopiah dan tengah baca surah yassin di tepi kubur dan M stand for Misteri) didalam gambar tersebut sampai dapat dan minta mak ayah nya pinangkan ustaz M  tu untuknya... :P Best2...



No comments:

Post a Comment