Sunday, June 24, 2012

WHY Factor...

Selalu rasa nak berubah tapi tak pernah berubah. coz of why? coz i dont have the WHY factor yang buat saya nekad nak berubah. Teruknya saya....

Saya teringin nak berubah kepada yang lebih baik.. dari segi hubungan, kesihatan dalaman dan luaran... saya nak sangat jadi seorang insan yang lebih baik, hati mulia, buat baik kepada semua orang..., positif, motivasi tinggi, cekal, gigih, rajin, mempunyai kesihatan yang baik, nak kurus, dan cantik... banyak sangatkan impian saya. Dah lama dah teringin tapi akhirnya saya macam tak buat apa2 pon untuk ke arah apa yang saya impikan.

Saya happy dengan life saya tapi adakalanya Jiwa sentiasa resah. Tapi masih tak buat apa-apa pon untuk berubah. Teruknya saya....

Sebelum ni saya jarang nak calling2 kawan-kawan lama. Jarang sangat nak ajak bertemu muka.. sebabnya masa masing2 dah kawen dulu, masing-masing bawa haluan masing2. dan kononnya tak nak kacau life kawan. "aku ada life aku kau ada life kau yang nak diuruskan". Hmmm tapi at the end, saya duduk dalam lingkungan zon saya sendiri... yang buat saya sentiasa enjoy je dalam hidup saya, tak rasa pon apa-apa kekurangan.... dan tak kisah pon hal orang lain. Bagus ke tak kisah orang lain???? Jom fikir bagus ke tak kisah hal orang lain....

Dalam hal tak kisah tak kisah orang sekeliling tu, saya perasan, kalau saya ada masalah sentiasa je ada kawan yang tiba-tiba je call tanye khabar... Masa saya sakit sangat kat Beijing tu.. tiba-tiba Hani call ajak pergi berurut then dari situ saya dapat tau yang saya mengalami J.O.P , dan dari situ saya belajar banyak benda, apa yang saya patut dan tak patut buat sebagai seorang wanita. Kita orang perempuan ni tak boleh lasak, tak boleh angkat berat, main redah je sesuka hati,... dulu saya selalu fikir perempuan lembut sopan santun lemah gemalai ni perempuan mengada-ngada... tapi sekarang saya realised yang ada sebab kenapa perempuan kena banyak berpantang. Huhuhu sebab semua berkaitan dengan organ peranakan. Kalau sihat organ peranakan, semua sihat. Sebab kat situ la kunci kesihatan wanita. Jadi kalau saya yang tak sihat kat situ faham-fahamlah macam mana rasanya. Padahal saya dah surf internet kenapa benda ni jadi kat saya... apa tindakan yang patut saya buat, apa yang perlu saya amalkan dan apa yang perlu saya elak. Tapi seperti biasa saya tak ambik endah pon banyak perkara, segala pantang larang yang diberikan... Teruknya saya....


Kemudian pulak wani call.. asalnya takat nak order barang Mary Kay...  Okay kemudian kami berjumpa dan kerap berhubung lagi... Dalam sebulan dua ni bila saya selalu berhubung dengan wani - my roommate masa ngaji kat UTM dulu...tiap kali bila balik dari berbual dan bertemu muka dengan wani, saya banyak berfikir... dan saya sangat sangat lah sedar yang saya ni sangat lah selesa duduk dalam zon saya yang sangat lah tak selesa ni....  Bagi saya wani sangatlah ambik berat dengan fizikal tubuh badan dan muka dia.. Muka jerawat banyak-bising... badan naik - bising... hhehhe wani siap benci kot dan rasa menyampah yang meluap2 tengok keadaan muka dan badan dia (sebab saya dengar dia ckp banyak kali - menyampahnya aku rin!!!). Orang baru lepas bersalin.. confirm-confirm hormon tak berapa betul lagi. Tapi saya tengok wani sangat lah merancang macam-macam supaya apa yang diidamkan menjadi kenyataan. Ye la orang dah menyampah tengok muka dan badan sendiri la katakan...

;) hehhe muka tade jerawat... body oklah masih ada cutting tapi dalaman tak tau yang sebenarnya dah jammed sana sini... Oh Tidak!!! - gambar from Lebai Google

OK now saya mula fikir dan mula compare diri saya dan wani.  Muka saya ada gak jerawat, tapi saya tak kisah sangat sebab sikit dan saya ada set Mary Kay saya... (cite pasal Mary Kay karang tak abes cite pasal WHY factor saya ni) hehhe =) ok lepas dah bab jerawat. Bab tak selesa tubuh badan, berat naik, peha besar... Hmmm.... hehhhe okay tambah 1 size up pon dah kecoh... dah menyampah tengok badan sendiri... Saya ni.. dah tambah banyak saiz dah. peha memang besar dah... punggung lagi la besar.. kenapa saya tak kisah eh??? oh betapa tak kisah hal orang... saya rupanya tak kisah pon diri saya sendiri.. kalau tak kisah maksudnya tak sayang la kan?? betul tak??? huhuhu Teruknya saya....

Padahal saya ni dah di tahap kritikal untuk berbuat sesuatu. Dgn kesihatan dalaman yang dah JAMME!! Body figure pon dah OUT!!... so saya perlu buat sesuatu.. tapi masih diam disitu...  then tiba-tiba Wani offer nak coach saya untuk kuruskan badan sama-sama dia... hmm ikut plan dia lah. so jd saya kena committed dengan plan yang dia rancang. Okay why not kan??? tp ni masih bukan why factor saya....

Tadi saya jumpa Ain, kawan sekelas masa kat UTM... lama tak jumpa almost 12 years tak jumpa. Ain yang ajak jumpa coz wani cerita pasal saya yang sedang berusaha nak turunkan badan. Ok... now i got to be serious!!! Malu kalau tak jadi.... coz kawan2 saya yang tak berapa gemuk ni sibuk nak kuruskan badan saya!!!!

Ain analyze badan saya!!! sangat sedih ok!! saya kena ambik serious kali ni... Hmmm
  • Weight = 89.6KG (BM1 32 - OBESE =0 =( (level 1))
  • Total Body Fat = 44.5% (banyaknye lemak-lemak keliling badan!!! which normal % for female should be below 30%)
  • Total Body Water =  40.6% (tak cukup air untuk membakar lemak2 badan dan generate metabolisma!! normal sepatutnya 50-55% untuk female)
  • Muscle Mass = 46.6% with physical rating = 3 (standard rating adalah 5; body type saya adalah solid built; yang menurut ain kelebihannya saya akan nampak kurus tapi berat mungkin sangat perlahan untuk berubah) 
  • Basal Metabolic Rate (BMR) = 1598Kcal with metabolic age = 57 yrs... (Okay body age saya 57 tahun... which macam orang tua yang tak larat dah nak nnaik tangga. sakit lutut sana sini... yang dah monopose pulak!!! Oh TIDAKK!!!! oh NO!!! OMG!!! - metabolic age should be same age or younger... nak awet muda should work for it... Ain cakap kalau umur macam kami ni boleh muda sampai 22 tahun... )
  • Bone Mass = 3.2Kg (yang ni je reading baik dan terbaik untuk saya gembira... coz untuk berat 75KG ke atas berat tulang yang sihat adalah 2.95KG ke atas - Yeay!!! Tulang saya sihat dan kuat)
  • Visceral Fat = 10 - visceral fat ni adalah fat yang dalam organ badan kita!!! reading 10 adalah sangat tak elok... dan saya perlu berhati-hati coz sangat2 mudah diserang penyakit huhuhu... Okay!!! SAYA TERUK!!!!
Okay lepas analyzed badan saya, saya sembang2 dengan ain pasal saya yang tak pernah ambik kisah dalam hal ehwal diri saya... huhuhu agak tragic jugak coz saya rasa macam nak nangis... sedih sangat coz tak pernah nak ambil berat hal sendiri... then Ain cakap... "Kau tak ada Why Factor tu Erin... which kau tak terfikir nak berubah... Kau kena ada Why factor tu..."

Ok now setelah apa yang saya lalui... saya dah ada WHY factor tu...
WHY??? Coz saya tak sihat.. sangat2 tak sihat... macam orang tua yang dah monopouse dan now
Saya nak sihat... nak FREE from OBESITI... kalau saya tak mula sekarang... saya tak tahu apa akan jadi pada saya pada masa akan datang... akan datang tu mungkin ianya hari ESOK!! ngeri... adoi.. Teruknya saya.... dan saya nak sangat pakai PB saya balik!!! (Get ur Premium Beautiful by Nina here)

P/S: Kalau korang nak buat body analisis macam saya... korang boleh call Ain Personal Wellness Coach at  0127033774

No comments:

Post a Comment