Tuesday, February 9, 2010

Datin WannaBe


Jamilah Oh Jamilah…(bukan nama sebenar) namanya sahaja dah menunjukkan nama bukan sorang selebriteee. Berusia lewat 30-an, beliau seorang isteri kepada salah seorang Pengarah syarikat (salah sorang je k… not the only director or classified as company owner) yang tak lah terkemuka sangat tapi adalah sekali dua masuk akbar-akbar utama Malaysia. Jamilah ni seorang pegawai kerajaan (Pegawai ke??? Tolong lah!!!) tak lah lawa tapi pandai bergaya walaupun entah apa-apa, biasa la harap baju je lawa dan mahal ala Datin Wannabe…

Suami si Jamilah ni sangat hensem. Kalau nak dibandingkan dengan Jamilah, jauh panggang dari api! Dipendekkan cerita, Jamilah sangat-sangat cemburu dan tak boleh duduk diam kalau ternampak ada perempuan lain dok dekat dengan si suami. Almaklum lakan, laki kaya beb… kene jaga betul-betul la kan… kalau boleh nak dikepit-kepit habis habisan biar sang suami hanya menatap natap muka dia sorang. Tapi ye la nak kepit sampai mana la kan… paling kurang masuk pejabat suami kene gak la jalan belakang ye dak??

Hubungan Jamilah dengan kakitangan suami tidak berapa baik. Jamilah memandang rendah pada mereka, lagi pon apa barang la kan bini director nak kawan dengan staff. Pandang hujung sebelah mata pon tak heran. Depan kakitangan suaminya Jamilah menjadi sorang yang sombong bangat!! Aktiviti-aktiviti yang dianjurkan oleh pejabat sang suami sukar mendapat sambutan baik dari Jamilah. Kalau Jamilah hadirpon Jamilah buat dek je dik… Kadang-kadang Jamilah lebih sanggup membatukan diri daripada berbual mesra dengan orang lain seolah-olah Jamilah halimunan yang tak boleh dilihat dengan mata kasar. Kalau angin Jamilah baik pon dia hanya bercampur gaul dengan isteri-isteri pengarah-pengarah yang lain.

Dalam diam-diam Jamilah, kononnya tak heran dengan kakitangan-kakitangan suaminya sebenarnya Jamilah tidak lah diam. Jamilah memerhatikan semua kakitangan suaminya. Jamilah dapat tahu yang mereka di office masing-masing mempunyai account dalam laman sesawang buku muka. Tak seperti pegawai-pegawai kerajaan yang lain, yang memang sangat sibuk dengan kerja-kerja yang melambak-lambak di atas meja, Jamilah memang ada banyak masa untuk melayari internet melawat-lawat laman-laman kesukaannya termasuklah laman sesawang buku muka…

Tiba-tiba Jamilah tersempak dengan laman sesawang buku muka Nora. Jamilah sebenarnya dah memang anti dah dengan si Nora kakitangan terbaek suaminya. Nora yang berbadan gebu buat mata Jamilah berbulu. (Pantun 2 kerat k) Padahal Nora tak buat apa-apa pon tetapi tetap mengundang amarah si Jamilah. Dalam buku muka Nora, Jamilah ternampak gambar majlis sambutan Hari Raya di pejabat suaminya. Jamilah jadi hangin satu badan bila tengok Nora dan rakan-rakan sepejabat bergambar dengan sang suami terchenta di ATAS SOFA... Ai.. ni tak boleh jadi ni… Peluh dimuka Jamilah tiba-tiba merembes… mencurah-curah… Cemburu membuak-buak… Jamilah buka pula laman buku muka Eja… Gambar itu terpampang lagi… Kemudian buka pulak laman buku muka Sopiah… Gambar ini lagi… Uiks Jamilah tak puas hati dan Jamilah tak boleh duduk diam lagi… Lancar saja tangannya mendail ke pejabat suaminya mencari Nora.

Nasib Jamilah tak baik, Nora tiada dipejabat, maka kepada si Husna Jamilah menempias cemburu… “Saya nak awak suruh Nora keluarkan gambar suami saya, Nora, Hj. Bi dan Eja bergambar atas sofa office dalam laman sesawang buku muka tu.. Saya tak suka… Seantaro Dunio tengok gambar tu… Kalau kene kat batang hidung awak pon sure awak tak suka kan… Kalau gambar ramai-ramai saya tak kisah sangat…” Husna pon apa lagi kecohlah sekejap buka laman buku muka… Ait tade pon gambar berempat.. Gambar ramai-ramai adalah… Husna pon buat tak tahu saja.. Kenapa ye?? Sebab tiada gambar suami Jamilah bergambar berdua-duaan dengan Nora duduk di atas SOFA, apatah lagi gambar-gambar ghairah. Yang ada cuma gambar kenangan sambutan raya seluruh isi pejabat.

Namun bila Nora tiba saja di pejabat, berita tergempar it upon disebarkan… Wah hangit… Hmmm nak kene ni Cik Jamilah ni!!! Ini bukan kali pertama Jamilah membuat kecoh… Apalah sangat gambar beramai-ramai rakan-rakan sepejabat bersama-sama bos di atas SOFA… Mungkin Cik Puan Jamilah takut nanti SOFA itu diusung ke mahkamah??? (Hmmm paham-paham je la ye kalau orang dah tak boleh berfikir secara waras…) Wah… panjang sungguh akal Jamilah… Tapi Nora tak boleh lupakan kisah ini begitu sahaja… Mungkin ada cerita lagi menyusul selepas ini… Tuhan sahaja yang tahu.


Gambar saya bersama-sama rakan sepejabat... JUga di atas SOFA... Hehehhe Dan kami ni semua GEBU-GEBU


Entry saya kali ni mungkin sangat panjang… dan berstatus kelakar serius. Saya ingat pesan Danny kepada saya… adalah tanggungjawab isteri menjaga maruah suami tak kira dimana berada dalam apa jua keadaannya. Antaranya adalah seperti cerita Jamilah tadi. Jangan disebabkan oleh cemburu buta yang membuak-buak, Jamilah hilang pertimbangan diri dan mula berfikir yang bukan-bukan tentang suami dan staff-staff suaminya. Seorang isteri kepada seorang pemimpin sesuatu organisasi tak sepatutnya menunjukkan contoh yang buruk kepada pengikut-pengikutnya. Hmm saya harap saya tak seperti Jamilah… dan sangat berharap saya tidak akan jadi dia walaupun suatu hari nanti mungkin Danny saya pegang jawatan penting dalam Malaysia ni… Hehehe abg mamak kedai TAQHWA CORNER kan panggil saya Datin Wannabe….

2 comments:

  1. oh...god!!!!siapa datin wannabe ni???damn mengada2 tahap cipan dowhhh.....benci...benci...nasib baik x terusap pehaaa....opssss...xle ckp kt sini..nt satu dunia tau u...aishhh...wahahhaha

    ReplyDelete
  2. Peha??? wakakakka.... Hmmmm peha dia gebu ke???

    ReplyDelete