Thursday, January 28, 2010

Kebun Sekangkang Kera...


Danny kata “Rumah kita complete kalau kita ada pokok-pokok bunga dan kucing…” Bulan lepas kami dah mula berjinak-jinak dengan menanam pokok-pokok renek. Pokok-pokok ini semua kami beli daripada Nursery dekat belakang Hospital Sungai Buloh. Kalau siapa-siapa yang minat dengan soft landscape dan pokok-pokok bunga pasti tahu tempat ini. Dah agak lama juga ajak Danny pegi tengok Nursery tu, macam-macam alasan, tak tahu tempat la… Nanti dulu la.. Pokok mahal2 la… macam-macam….

Akhirnya 27hb Disember saya berjaya juga bawa Danny ke situ. Wah terkejut ber0k dia tengok tempat tu… Dia tak sangka Nursery sebesar itu. Paling best… bab-bab nak membeli.. tanya: pokok ni berapa Ringgit? jawapan: RM2 satu pokok…. tanya lagi (pokok lain): yang ini berapa Ringgit Auntie…? Jawapan: RM 2 satu pokok…. “Mak aaii murahnye….” Hahahha saya lebih kepada tengok gelagat Danny daripada tengok pokok sebab saya memang selalu temankan mak dan ayah saya beli pokok di situ jadi tak lah terlalu excited.. Jadi kali pertama pergi ke sana, kami beli 5 batang pokok Puding dan 5 batang lagi pokok alamak tak tau la pulak namanye… nanti saya ambik gambar pokok yang saya pilih ni… dan 3 bungkus baja compose (Baja tahi ayam sebenarnya… mereka-mereka disana nak bagi glamor tak nak sebut. Lagipon kalau baja tahi ayam cap ayam pon tak best jugak bunyinya…) semua sekali saya habiskan RM30.00!! Sangat murah ye tuan-tuan dan puan-puan…

Maka semenjak itu bermulalah episod tanam menanam dalam hidup kami sekeluarga. Hampir tiap petang hujung minggu kami menghabiskan masa ke Nursery mencari pokok baru… hasilnya wah banyak nye pokok kat rumah saya sekarang ni??? Tanam pokok ni pon jadikan Danny saya sangat komited dan bertanggungjawab untuk memastikan tanaman hidup dengan subur dan segar. Bangun saja pagi-pagi, keluar siram pokok… Kalau pergi mana-mana pula, kena make sure sampai rumah sebelum pokok-pokok kami layu.


Bila dah mula tanam pokok.. mula lah fikir nak buat macam-macam… Nak buat pergola la… Nak buat planter box la… Ada rasa bahagia la jugak rasanya… Lepas je makan malam, kami berdua lepak-lepak depan rumah sambil tengok-tengok pokok-pokok kami. Danny kata “Rin kalau macam ni.. abang nak buka Nursery la… Senang je nak jaga pokok-pokok ni….” Wah… macam-macam sang suami ni… Disebabkan minggu lepas saya sangat sibuk di office, saya rasa bersalah kerana terpaksa biarkan Danny sorang-sorang dirumah. Sesekali saya menalipon..."Abang kat mana??" jawapan Danny "Abang kat Kebun Sekangkang Kera..." Hahhaa... oh hohoho bukan itu bahagia ke??? hmmmm.... sekarang kami dah ada pokok… Hmmm Kucing?? Bila lagi?????.... Nantikan Entry saya berikutnya…

No comments:

Post a Comment